ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ, ΤΡΑΓΟΥΔΙΟΥ - ΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
από τον μουσικοσυνθέτη ΑΝΔΡΕΑ Α.ΑΡΤΕΜΗ
Έχουμε ανάγκη καλλιεργημένων αισθητικά
ανθρώπων. Πως όμως μπορείς να το διακρίνεις αυτό, μέσα στην ανισότητα
της κακοφωνίας και παρατονίας αν δεν δώσεις την ευκαιρία στον εαυτό σου
να μπει σ” αυτή τη διαδικασία! Τα μαθήματα και γενικά το αντικείμενο της
Φωνητικής Τέχνης, χαρίζουν πολλαπλές ωφέλειες σε κάθε ενδιαφερόμενο-η,
που επιθυμεί πρώτιστα να ανακαλύψει και να σπουδάσει τη Φωνή του.
Στα μαθήματα διδάσκονται:
1.Τι είναι η διαφραγματική αναπνοή και σε τι χρησιμεύει;
2.Σωστός τρόπος χρησιμοποίησης και τοποθέτησης της φωνής. Εκμάθηση όλων
των τεχνικών με σωστή Μουσική αντίληψη. Οι ασκήσεις ειναι πιανιστικές
και ο μαθητής καλείται να επαναλάβει φωνητικά, τη μελωδία που παίζει ο
δάσκαλος στο πιάνο. Με αυτόν τον τρόπο γυμνάζονται όλοι οι μύες του
διαφράγματος, του στόματος και του λαιμού και γίνεται σωστή προθέρμανση.
3.Σωστή άρθρωση.
4.Σωστή ανάγνωση κι απομνημόνευση-(αυτό ενδιαφέρει μαθητές αλλά και μελλοντικούς σπουδαστές υποκριτικής τέχνης) .
5.Φωνητική και ερμηνευτική εξάσκηση σε συνθήκες σκηνής, μέσα από την προετοιμασία παραστάσεων .
6.Τεχνική του μικροφώνου.
7.Ερμηνεία.Η στάση σώματος και το σωστό «κούρντισμα» του συναισθήματος χωρίς άγχος της σκηνής.
Τι κερδίζουμε όταν τραγουδάμε
Υπάρχουν πολλά οφέλη από το τραγούδι, τόσο σωματικά, όσο και ψυχολογικά. Συγκεκριμένα, το τραγούδι:
Σωματικά οφέλη
1. Εξασκεί τους πνεύμονες. Γυμνάζει τους μεσοπλεύριους μύες και το διάφραγμα.
2. Βελτιώνει την ποιότητα του ύπνου.
3. Ωφελεί την καρδιά και την κυκλοφορία του αίματος, μειώνοντας την ένταση στους μύες της καρδιάς.
4. Γυμνάζει τους μυς του προσώπου.
5. Βελτιώνει τη στάση του σώματος.
6. Κρατά το μυαλό μας σε εγρήγορση.
7. Ανοίγει τα ιγμόρεια και τους αναπνευστικούς σωλήνες.
8. Πρόσφατες μελέτες έδειξαν ότι με ειδική εκπαίδευση μπορεί να μειώσει
το πρόβλημα του ροχαλητού, που οφείλεται σε ανωμαλίες του άνω
αναπνευστικού.
9. Απελευθερώνει τις ενδορφίνες που καταπολεμούν τον σωματικό πόνο.
10. Ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα.
11. Βοηθά στη μείωση του άγχους, της κατάθλιψης και του θυμού.
12. Βοηθά ιδιαίτερα σε ορισμένες παθήσεις, όπως για παράδειγμα στην ασθένεια του Πάρκινσον.
Ψυχολογικά οφέλη
1. Τονώνει την αυτοπεποίθηση και τη σιγουριά του ατόμου.
2. Χαρίζει αίσθηση ευεξίας.
3. Βελτιώνει τη διάθεση.
4. Μειώνει το στρες.
5. Ανυψώνει το πνεύμα.
6. Χαρίζει θετική ενέργεια.
7. Ενθαρρύνει τη δημιουργικότητα.
8. Ενεργοποιεί το άτομο.
9. Είναι θεραπευτικό.
Oι δονήσεις της φωνής προκαλούν ή διανοίγουν διαύλους
επικοινωνίας..καθώς η ψυχή φωνάζει για μια υψηλότερη δόνηση…. αφού οι
συνεχόμενες συχνότητες μαθήματος φωνητικής μπορούν να είναι ευεργετικές
για μια νέα προοπτική. Έτσι όπως μια ωραία φωνή μπορεί να μας κάνει να
αισθανθούμε πολύ καλά !
Σκεφτείτε λοιπόν πως η δική σας φωνή είναι
ίσως κάτι το ξεχωριστό που ίσως μπορεί να έχουμε ένα νέο τρόπο για να
θεραπεύσουμε το μέλλον...
Παραδίδονται μαθήματα Τραγουδιού (σε όλα
τα είδη...), καθώς επίσης: αφήγησης, απαγγελίας κι υποκριτικής, για
εκπαιδευτικούς, ιερείς ,ιεροψάλτες, εκφωνητές, μαθητές με δυσκολία στην
ανάγνωση και γενικότερα για όσους ενδιαφέρονται για θέματα ανάλογα με
την εκφορά ή παραγωγή προφορικού ή γραπτού Λόγου. Η παραγωγή
συμπεριφοράς δεν είναι υποκρισία. Είναι βαθύ νοιάξιμο και φροντίδα.
Είναι σοφία!
Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τη δική σας Φωνή!
Ανδρέας Α.Αρτέμης
Μουσικοσυνθέτης
Δάσκαλος Φωνητικών μαθημάτων
(99435815)
-----------------------------------------------------------------------------------
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΤΕΛΕΙΩΝΕΙ ΠΟΤΕ....
Προ εικοσαετίας ξεκίνησα να γράφω μετά από σκέψη ένα διαφορετικό βιβλίο
από όλα όσα συνέγραψα παλαιότερα αυτού...με στόχο να εκδοθεί
κάποτε.Βέβαια με την ιδιότητα του δασκάλου φωνητικής τέχνης και του
ερευνητή για το αντικείμενο μου στην όλη πορεία,ανακαλύπτω και κάνω
προσθαφαιρέσεις.Ωστόσο ένα απόσπασμα το δημοσιεύω εκ νέου στο φβ, που
κυρίως έχει να κάνει με το επικοινωνιακό κομμάτι της όλης
διεργασίας.θέλοντας παράλληλα να υπενθυμίσω σε μερικούς και μερικές την
επικινδυνότητα αυτής της πολύ σοβαρής μόδας του τραγουδιού....να
εμπιστεύονται δηλαδή τη φωνή τους, σε δήθεν ειδικούς καθοδηγητές
καλλιτεχνικών ωδειακών οραμάτων ή "καφενείων" ....
-----------------------------------------------------------------------------
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ και η ΔΥΝΑΜΙΚΗ ΤΗΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
(απόσπασμα...)
Η επικοινωνία είναι για τις σχέσεις των ανθρώπων ό,τι η αναπνοή για την διατήρηση της ζωής (V. Satir)
Επικοινωνία είναι η ανταλλαγή μηνυμάτων μεταξύ δύο (ή περισσότερων)
ανθρώπων, μέσω της οποίας αναπτύσσονται σχέσεις. Η λειτουργία της
επικοινωνίας εξυπηρετεί σημαντικές πτυχές της ζωής του ανθρώπου, όπως
είναι η κάλυψη βασικών αναγκών(εύρεση τροφής,στέγης κλπ), η ενίσχυση και
διατήρηση της αίσθησης του εαυτού, η ανταλλαγή πληροφοριών, η
αυτοανάπτυξη κ.ά.
Είναι διαδεδομένη η εξής αντίληψη, σε ό,τι αφορά
τον τρόπο με τον οποίο συντελείται η επικοινωνία: ένας άνθρωπος (πομπός)
θέλει να στείλει μήνυμα σε έναν άλλο(δέκτης). Ο πομπός κωδικοποιεί το
μήνυμα (του δίνει την μορφή κατάλληλων λέξεων, χειρονομιών, εκφράσεων
κλπ) και το κοινοποιεί στον δέκτη. Ο τελευταίος δέχεται το μήνυμα και το
ερμηνεύει σύμφωνα με τις δικές του αντιλήψεις. Μία επικοινωνιακή
κατάσταση λοιπόν περιλαμβάνει τους ακόλουθους βασικούς παράγοντες: τον
πομπό ή αποστολέα (αυτός ο οποίος στέλνει το μήνυμα), τον δέκτη ή
παραλήπτη (αυτός ο οποίος δέχεται το μήνυμα), το μήνυμα, τη γλώσσα, τον
κώδικα δηλαδή με τον οποίο είναι διατυπωμένο το μήνυμα, το μέσο (το
«όχημα» με το οποίο μεταφέρεται το μήνυμα) και το επικοινωνιακό πλαίσιο
που είναι η διάταξη, η οργάνωση, η σχέση και οι συνθήκες όλων των
παραπάνω μέσα σε ένα συγκεκριμένο χώρο και χρόνο.
Μεταδίδουμε
πολλές από τις σκέψεις μας και πολλά συναισθήματά μας μέσω λέξεων,
φράσεων. Ο τρόπος που οργανώνουμε τον λόγο μας (γραπτό ή προφορικό, μέσα
από την επιλογή των λέξεων, το συντακτικό κλπ) είναι ένα στοιχείο που
μας βοηθά να δημιουργούμε ή και να μεταβάλλουμε το περιβάλλον μας:
επιλέγουμε να δώσουμε ή να αναζητήσουμε πληροφορίες ή μπορούμε να
επιλέξουμε το αντίθετο. Μπορούμε να είμαστε σαφείς ή ασαφείς, να
αποκαλύψουμε τι σκεφτόμαστε ή αισθανόμαστε και εν τέλει να επηρεάσουμε
κάθε πιθανή όψη των σχέσεών μας. Κάθε χρήση όμως του λόγου μπορεί να
είναι η πηγή ή η θεραπεία για την λεκτική έλλειψη κατανόησης.
Σημαντικό χαρακτηριστικό της λεκτικής επικοινωνίας είναι η παραγλωσσική
επικοινωνία, η οποία αφορά στον τρόπο με το οποίο χρωματίζεται ο λόγος,
προκειμένου να επιτευχθεί η επικοινωνία. Τα βασικά χαρακτηριστικά της
παραγλωσσικής επικοινωνίας είναι: ο τόνος (το ύφος), η ένταση και η
ποιότητα (η χροιά) της φωνής και ο ρυθμός του λόγου. Για παράδειγμα, οι
άνθρωποι τείνουν να μιλούν απαλά και σε χαμηλό τόνο όταν θέλουν να είναι
τρυφεροί, ενώ μιλούν δυνατά όταν θέλουν να ακουστούν μακριά ή όταν
είναι νευριασμένοι. Ο καθένας μας διαθέτει ένα σύστημα από αντιλήψεις,
με βάση το οποίο καταλαβαίνει την πραγματικότητα. Αυτό το σύστημα
βασίζεται, με την σειρά του, στις προηγούμενες εμπειρίες μας
(προσωπικές, κοινωνικές, επαγγελματικές) στην παιδεία και στην ευρύτερη
καλλιέργειά μας, αλλά και στην τωρινή διάθεση, στις ανάγκες και στις
προσδοκίες μας. Έτσι, κάθε άνθρωπος βρίσκει την ισορροπία του, με τον
δικό του ιδιαίτερο τρόπο, μέσα στην περίπλοκη πραγματικότητα που τον
περιβάλλει και η οποία, χωρίς τον μηχανισμό που περιγράφηκε, θα
μετατρεπόταν σε χάος.
Το σύστημα αντιλήψεων λοιπόν είναι
λειτουργικό και αναγκαίο μέρος της προσωπικότητας και εξαιρετικά
σημαντικό στοιχείο της επικοινωνίας.Θεμελιώδες στοιχείο της επικοινωνίας
είναι η εκτίμηση προς τον εαυτό και προς τον άλλο. Στα χαρακτηριστικά
γνωρίσματα του ανθρώπου με αυτοεκτίμηση, θα μπορούσαμε να καταγράψουμε
την ικανότητα να αναγνωρίζει τα στοιχεία της προσωπικότητάς του που τον
κάνουν ξεχωριστό (ιδέες, συναισθήματα, ιδιότητες) αλλά και τις ελλείψεις
και αδυναμίες του, τις οποίες προσπαθεί να αντιμετωπίσει δίχως ενοχές.
Υπερασπίζεται το δίκιο του, αλλά και αυτό των άλλων και είναι ανοικτός
σε νέες γνώσεις, από τις οποίες δεν αισθάνεται απειλή. Έχει επαφή με τα
συναισθήματά του, την ικανότητα να τα εκφράζει και είναι συνεπής με
αυτά. Τέλος,προσπαθεί να κατανοεί τους άλλους, τις ανάγκες και
συμφραζόμενά τους, αποδεχόμενος την διαφορετικότητά τους εμπράκτως και
όχι συμβατικά, χωρίς να υιοθετεί κατ’ ανάγκη και τις απόψεις τους.
Η
συνθετότητα αυτή της διεργασίας της επικοινωνίας συνεπάγεται ότι, για
να αποκατασταθούν αποτελεσματικές και δημιουργικές επικοινωνιακές
σχέσεις
“Μάθε να μιλάς σωστά” !
Ανδρέας Α. Αρτέμης
"Η Δύναμη του απολεσθέντος Λόγου"
Μουσικοσυνθέτης
Δάσκαλος Φωνητικών μαθημάτων
---------------------------------------------------------------------------------
Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΩΣ ΠΑΛΜΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΣΩ ΤΗΣ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΦΩΝΗΣ
Εν Αρχή ην ο Λόγος. Γενηθήτω φως και υπήρχε φως. Πες το και αυτό θα συμβεί. Το ενδιαφέρον μου προήλθε από τη γραμμή κατά μία εκδοχή που λέει - ο Θεός είπε, Γενηθήτω φως και υπήρχε φως-
Αυτό έχει συναρπάσει εδώ και τριάντα χρόνια πείρας ως ερευνητού της φωνητικής τέχνης αλλά και του τρόπου σκέψης μου. Σκέψης που με την ιδιότητα μου ως συνθέτη αλλά και δασκάλου της φωνητικής τέχνης δημιουργεί αυτή την πραγματικότητα. Για μένα, ακόμη και τα ονόματα των ανθρώπων προσφέρουν φοβερές συγκινήσεις. Πόσο άλλο μια ανθρώπινη φωνή. Επιγραμματικά ας εξετάσουμε τι είναι “φωνή”!
Φωνή είναι ο ήχος που παράγεται από το στόμα και το λάρυγγα . Σε κάθε ζωντανό οργανισμό υπάρχει ένας ειδικός μηχανισμός ή ένας τρόπος διαμέσου του οποίου δημιουργείται η φωνή, ο ήχος με τον οποίο αυτός συνεννοείται με το περιβάλλον του. Στον άνθρωπο η φωνή παράγεται με τη λειτουργία του φωνητικού συστήματος. Στα φωνητικά όργανα σχηματίζονται οι φθόγγοι. Ο αέρας που εκπνέεται από τα πνευμόνια θέτει σε παλμική κίνηση τις φωνητικές χορδές. Μέσα στο φωνητικό άδυτο σχηματίζεται η φωνή, που μεταφέρεται, διαμέσου του "ηχείου", προς τα έξω. Το ηχείο τούτο αποτελούν οι κοιλότητες του φάρυγγα, του στόματος και της μύτης. Τέλος διαμορφώνεται και παίρνει συγκεκριμένη ελεγχόμενη μορφή η φωνή με τον ουρανίσκο, τη γλώσσα, τα δόντια, τα χείλη κλπ.
Διακρίνονται οι ανθρώπινες μορφές ανάλογα με το ύψος τους (λεπτές ή βαθιές) που εξαρτάται από το πλάτος του λάρυγγα (στους άντρες μεγαλύτερο από τις γυναίκες και τα παιδιά), στην ένταση (δυνατές ή αδύναμες), ανάλογα με την ικανότητα των πνευμόνων και το μήκος των παλμικών κινήσεων των χορδών και, τέλος, στην χροιά, τον ιδιόμορφο εκείνο ήχο που έχει κάθε φωνή και δε μοιάζει με τις άλλες και που οφείλεται στην κατασκευή των φωνητικών κοιλοτήτων του ηχείου.
Οι άνθρωποι που έχουν λεπτή φωνή λέγονται "τενόροι" (οι άντρες) και "σοπράνο" (οι γυναίκες) και βαθιά φωνή "βαθύφωνοι" και "κοντράλτο".
Τα παιδιά και οι γυναίκες έχουν λεπτότερη και πιο αδύνατη φωνή από τους άντρες. Στα αγόρια η φωνή διαμορφώνεται, μετατρέπεται σε αντρική, με τις αλλαγές που επέρχονται κι έχουν άμεση σχέση με την ανάπτυξη της σεξουαλικότητας και την ωρίμανση των γεννητικών αδένων.
Οι δονήσεις της φωνής προκαλούν ή διανοίγουν διαύλους επικοινωνίας..καθώς η ψυχή φωνάζει για μια υψηλότερη δόνηση…
Αυτό σημαίνει ότι οι συνεχόμενες συχνότητες μαθήματος φωνητικής μπορούν να είναι ευεργετικές στην επούλωση κάποιου συγκεκριμένου προβλήματος.
Μια ωραία φωνή μπορεί να μας κάνει να αισθανθούμε πολύ καλά ή το αντίθετο.
Είναι ενδιαφέρον να σημειωθεί ότι τα μουσικά όργανα μας δεν έχουν όλοι την ικανότητα να δημιουργούν όλες τις αποχρώσεις και ότι τώρα που έχουμε την τεχνολογία για να δημιουργήσει ήχους, με γεννήτριες συχνοτήτων. Σκεφτείτε λοιπόν πως η δική σας φωνή είναι ίσως κάτι το ξεχωριστό που ίσως μπορεί να έχουμε ένα νέο τρόπο για να θεραπεύσουμε το μέλλον. Ξέρω ότι στη Γερμανία εργάζονται με τον ήχο και το φως στη θεραπεία. Ωστόσο η ανθρώπινη φωνή μπορεί να δημιουργήσει πρότυπο ή προϋποθέσεις για μια καλύτερη ζωή. Ελάτε να ανακαλύψουμε τη δική σας φωνή
Ανδρέας Α.Αρτέμης
Μουσικοσυνθέτης
Δάσκαλος Φωνητικών μαθημάτων
-----------------------------------------------------------------------------
ΟΙ ΕΥΕΡΓΕΤΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ ΤΗΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΤΕΧΝΗΣ
Ακόμα κι αν ένα τραγούδι σας κάνει να δακρύσετε, αυτό είναι σημαντικό
γιατί είναι ο τρόπος του οργανισμού να εκτονώσει τα συναισθήματα που
έχει μέσα του.
Η μουσική εμπνέει τη δημιουργικότητα. Φινλανδοί
ερευνητές διαπίστωσαν ότι βρισκόμαστε σε μεγαλύτερη εγρήγορση όταν ο
εγκέφαλός επεξεργάζεται ένα τραγούδι, εμπνέοντας έτσι τη
δημιουργικότητα. Αυτό δεν ισχύει μόνο για τους καλλιτέχνες. Ακόμη και οι
προγραμματιστές μπορούν να επωφεληθούν από την χαλαρωτική επίδραση της
μουσικής.
Το τραγούδι ρυθμίζει την αναπνοή σας…. Π.χ έχει τη
δύναμη να επιταχύνει τους καρδιακούς παλμούς σας ή να επιβραδύνει την
αναπνοή σας. Ωστόσο όσοι ασχολούνται επαγγελματικά με τη μουσική
ανταποκρίνονται διαφορετικά από τον υπόλοιπο κόσμο στα ίδια μουσικά
ερεθίσματα. Μπορείτε να ελέγξετε το σώμα σας απλώς επιλέγοντας τα
κατάλληλα τραγούδια που σας ηρεμούν ή σας ξεσηκώνουν, ανάλογα με το τι
έχετε ανάγκη κάθε στιγμή.
Σύμφωνα με τα ευρήματα μιας νέας έρευνας
το τραγούδι μπορεί ενδεχομένως να βοηθήσει τις μητέρες να αναρρώσουν
γρηγορότερα από την επιλόχεια κατάθλιψη, όσο και αν ακούγεται περίεργο
για αυτήν την περίπτωση.
Επίσης η συμμετοχή σε μουσικές εκδηλώσεις
ενισχύει το ανοσοποιητικό σύστημα, μειώνει το στρες και βελτιώνει την
ψυχική διάθεση, κάνοντας καλό σε μια ευρύτατη γκάμα ανθρώπων, από
καρκινοπαθείς έως υγιείς, σύμφωνα με μια νέα βρετανική επιστημονική
έρευνα.Η μελέτη έδειξε ότι αρκούσαν σαρανταπέντε λεπτά μόνο φωνητικών
ασκήσεων και τραγουδιού για μειωθούν σημαντικά οι ορμόνες του στρες όπως
η κορτιζόλη, και να αυξηθούν οι κυτοκίνες, που βοηθούν στην άμυνα του
οργανισμού.
Οι φωνητικές ασκήσεις κάνουν πέρα το ροχαλητό, σύμφωνα με νέα μελέτη βρετανών ειδικών από το Πανεπιστήμιο του Εξετερ. Η μελέτη των ειδικών ξεκίνησε μετά από τη διαπίστωση μιας δασκάλας φωνητικής ότι συγκεκριμένες ασκήσεις μπορούσαν να βοηθήσουν άτομα με προβλήματα χρόνιου ροχαλητού και υπνικής άπνοιας. Συγκεκριμένα, η δασκάλα φωνητικής Άλις Ότζει σχεδίασε ένα σετ ασκήσεων με επίκεντρο τις μυϊκές ομάδες του λαιμού (φάρυγγα και λάρυγγα) με σκοπό να βοηθήσει έναν φίλο να απαλλαγεί από την ταλαιπωρία του ροχαλητού. Τα εντυπωσιακά αποτελέσματα παρακίνησαν λοιπόν τους ερευνητές στο να μελετήσουν πώς ακριβώς το τραγούδι μπορεί να σταματήσει το ροχαλητό.
Η ψυχική υγεία αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της υγείας ενός ανθρώπου. Παρόλα αυτά, οι άνθρωποι σήμερα επικεντρώνονται περισσότερο στη σωματική υγεία παρά στη ψυχική, φροντίζοντας περισσότερο το σώμα παρά το πνεύμα και τον ψυχικό τους κόσμο. Με τον όρο ψυχική υγεία, δεν εννοούμε απλώς την απουσία κάποιας ψυχικής ασθένειας ή διαταραχής. Ένα άτομο ψυχικά υγιές, γνωρίζει τον εαυτό του και τις δυνατότητές του. Μπορεί να αξιοποιήσει τις δυνατότητές του στο μέγιστο, μπορεί να διαχειριστεί αποτελεσματικά διάφορα δύσκολα και στρεσογόνα γεγονότα στη ζωή του αλλά ταυτόχρονα χαρακτηρίζεται από ευελιξία στις διάφορες προκλήσεις της ζωής.
O ποιητής Χαλίλ Γκιπράν.είχε πει:«Η μουσική είναι η γλώσσα του πνεύματος. Ανοίγει το μυστικό της ζωής, φέρνοντας ειρήνη, διώχνοντας τις συγκρούσεις» Χαλίλ Γκιπράν.
Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τις φωνητικές και ψυχικές σας δυνατότητες!!!
-------------------------------------------------------------------------------
ΗΧΟΧΡΩΜΑΤΑ , ΑΚΟΗ και μαθήματα ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ.
Ίσως δεν το έχετε σκεφτεί, πως όταν λέμε κάτι.. παίζει μικρό ρόλο, ενώ παίζει τεράστιο ρόλο το ΠΩΣ το λέμε.
Π.χ Το 37% της επικοινωνίας είναι ο τόνος της φωνής. Το χρώμα, ο όγκος,
η έκταση, οι εναλλαγές της έντασης, οι παύσεις και οι αποχρώσεις των
συναισθημάτων που συνηχούν παίζουν καθοριστικό ρόλο. Άνθρωποι που μιλούν
μονότονα, άρρυθμα και ανέκφραστα απλώς δεν πείθουν. Αντιθέτως κουράζουν
και το κοινό χάνει σταδιακά την προσοχή του στα λεγόμενά τους.
Ένα από τα σημαντικότερα στοιχεία της επιτυχίας ενός ομιλητή είναι η
καθαρότητα του λόγου, η σωστή άρθρωση και η καλή γνώση της ορθής
προφοράς των λέξεων. Η συγκεχυμένη ομιλία και τα λάθη στην εκφορά των
λέξεων κάνουν τον ακροατή αρχικά να πασχίζει να καταλάβει περί τίνος
πρόκειται και κατόπιν να παραιτείται.
Το βέβαιο είναι ότι υπάρχουν τεχνικές βελτίωσης της φωνής με τα μαθήματα Φωνητικής- «Αγωγής του Λόγου».
Η μουσική εμπειρία με έχει μετατρέψει σε «ακουστικό» παρατηρητή
ηχητικών αποχρώσεων και καθώς τα χρόνια περούν η ίδια η μουσική με έχει
διδάξει ότι υπέρτατη αξία είναι η ακοή. Σίγουρα ο πιο γρήγορος
ανιχνευτής στον κόσμο είναι το ανθρώπινο αυτί! Χρειάζεται μόλις 1/10 του
δευτερολέπτου για να αναγνωρίσει μια ηχητική πηγή. Τα κύματα που
παράγει μια ηχητική πηγή ταξιδεύουν μέσω του αέρα προς όλες τις
κατευθύνσεις. Αν, όμως, συναντήσουν κάποιο εμπόδιο, γυρίζουν πίσω,
δημιουργώντας αυτό που ονομάζουμε αντήχηση.
Οι επιστήμονες έχουν
εφεύρει ειδικά όργανα, με τα οποία μπορούμε να παρατηρήσουμε τα
διαφορετικά κύματα που παράγουν οι πηγές του ήχου. Έτσι, καταλαβαίνουμε
γιατί οι ήχοι του περιβάλλοντος, οι μουσικοί ήχοι, αλλά και οι
ανθρώπινες φωνές έχουν τόσο μεγάλη ποικιλία. Το αυτί σου, αυτό το μικρό
«θαύμα της φύσης» αρκεί!
Με τον όρο ηχόχρωμα (ή χροιά ή χρώμα)
χαρακτηρίζουμε την ποιότητα του ήχου ενός οργάνου ή της φωνής. Το
ηχόχρωμα μας δίνει τη δυνατότητα να ξεχωρίζουμε τα διάφορα όργανα μεταξύ
τους. Κανείς δεν θα δυσκολευτεί να ξεχωρίσει το ηχόχρωμα μιας
τρομπέτας, ενός φλάουτου και ενός βιολιού, ακόμα και αν παίζουν τον ίδιο
φθόγγο στην ίδια ένταση. Οι περισσότεροι ήχοι που ακούμε είναι
σύνθετοι. Το ηχόχρωμα εξαρτάται από τη σύνθεση των παλμικών κινήσεων.
-------------------------------------------------------------------------------------
ΟΙ ΦΘΟΓΓΟΙ ΤΗΣ ΦΩΝΗΣ
(Ο έχων ώτα δια να ακούει, ας ακούει).
Η οµιλία αποτελείται από στοιχειώδεις ήχους, οι οποίοι ονοµάζονται ϕθόγγοι. Κάθε γλώσσα έχει ένα σύνολο ϕθόγγων µε τους οποίους σχηµατίζει όλες τις λέξεις της και συνεπώς, όλες τις ϕράσεις που µπορούν να προφερθούν στη γλώσσα αυτή. Κάθε άνθρωπος προφέρει τους ήχους της οµιλίας λίγο διαφορετικά, γι’ αυτό και µπορούµε να αναγνωρίσουµε την ταυτότητα ενός οµιλητή από τη ϕωνή του. Οι άντρες γενικά έχουν διαφορετική ϕωνή από τις γυναίκες, όπως και τα παιδιά από τους ηλικιωµένους. Επίσης ο ήχος της οµιλίας διαφέρει ανάλογα µε το χώρο µέσα στον οποίο µιλάµε (µπορούµε να µαντέψουµε αν κάποιος µιλάει σε ανοικτό χώρο ή σε µια σπηλιά), ανάλογα µε τη διάθεσή του (µπορούµε από τη ϕωνή να καταλάβουµε αν κάποιος είναι ταραγµένος, ϑυµωµένος, χαρούµενος κλπ.), ανάλογα µε το µέσο µεταφοράς (για παράδειγµα αν µιλάει από το τηλέφωνο) και πολλά άλλα. Με δυο λόγια, οι ήχοι της οµιλίας εξαρτώνται από πολλές παραµέτρους που δεν έχουν σχέση µε το περιεχόµενο της οµιλίας, δηλαδή µε το νόηµα των λέξεων που προφέρονται.
΄Ολες αυτές οι διαφορές στους ήχους της οµιλίας δεν µας ενδιαφέρουν όταν µελετάµε την προφορά των λέξεων διότι οι διαφορές είναι διαφορετικού τύπου από τις ακουστικές διαφορές που µπορούν να µεταβάλλουν το νόηµα µιας λέξης…
΄Ενα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της ϕωνολογικής λέξης, που καθιστά σαφέστερη την αυτονοµία της ως λειτουργική µονάδα, είναι ο τόνος. Τόνος ονοµάζεται η ιδιότητα µιας συλλαβής να ξεχωρίζει από τις άλλες συλλαβές µιας ϕωνολογικής λέξης.
ΑΣ ΜΙΛΗΣΟΥΜΕ ΣΟΒΑΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΟΡΘΟΦΩΝΙΑΣ
Ορθοφωνία είναι το μάθημα που ασχολείται με τη σωστή άρθρωση, όχι μόνο στο τραγούδι, αλλά σε όλα τα είδη του προφορικού λόγου. Η φωνητική μας μαθαίνει να τραγουδάμε σωστά τα φωνήεντα• όχι όμως πώς να τα προφέρουμε. Ο τρόπος που μιλάμε με τον τρόπο που τραγουδάμε, συναντιούνται σ' ένα σημείο: στην άρθρωση. Αν δεν μπορεί κάποιος να προφέρει σωστά μια λέξη κατά την ομιλία, θα δυσκολευτεί πολύ περισσότερο όταν θα την τραγουδήσει.
Το μάθημα της ορθοφωνίας διδάσκεται κυρίως σε θεατρικές σχολές, λιγότερο δε έως καθόλου στα μαθήματα τραγουδιού (φωνητική). Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα οι περισσότεροι τραγουδιστές (τουλάχιστον στην εποχή μας) να υστερούν ως προς τη σωστή άρθρωση.
Η ρίζα των προβλημάτων είναι πάνω κάτω η ίδια: δηλαδή ο εκπνεόμενος αέρας ή πιο σωστά ο αέρας που διαφεύγει κατά την προφορά των συμφώνων.
Αν βάλουμε το χέρι μας πολύ κοντά στο στόμα μας ενώ μιλάμε, θα νιώσουμε φυσηματάκια, που θα παρατηρήσουμε ότι σε μερικά σύμφωνα είναι πιο έντονα. Κυρίως στα «π», «β», «φ», αλλά, ανάλογα με τον τρόπο ομιλίας, και στα «σ», «ξ», «τ» ή «ζ». (αυτά γράφει και πολύ ορθά βέβαια ο μελετητής Γ.Κραβαριώτης).
Ένα μεγάλο ερώτημα που τίθεται συχνά είναι για το μεγάλο θέμα της παραφωνίας..κι αν θεραπεύεται, ενώ συχνά ταλαιπωρεί το δάσκαλο ή το κοινό καθότι πολλοί φιλόδοξοι-ες δεν έχουν συχνά την αίσθηση της παραφωνίας τους. Το ερώτημα παραμένει: Γιατί το φάλτσο χτυπάει αμέσως στ’ αφτιά μας και η μελωδία μας ευφραίνει; Το μυστικό κρύβεται στην αναλογία των συχνοτήτων των ήχων και των παλμών που προκαλούν στους νευρώνες μας…
(Όσες φωτογραφίες με μικρόφωνο και αν αναρτήσει κανείς στο fb... «αν δεν βάλει ήχο…» δεν υπάρχει σωτηρία γενικότερη).
Τα μαθήματα τραγουδιού μπορούν ενίοτε να θεραπεύσουν το μέλλον τέτοιων περιπτώσεων πλην της περίπτωσης που ο δικαιούχος είναι κουφός;
Οσον αφορά τον τρόπο με τον οποίο ακούμε, όχι μόνο τη μουσική αλλά όλους τους ήχους και τους θορύβους, οι ερευνητές θεωρούν ότι η εισροή των ηχητικών ερεθισμάτων φθάνει αρχικά σε κάποιους νευρώνες οι οποίοι βρίσκονται πιο έξω στον εγκέφαλο, τους εξωτερικούς αισθητικούς νευρώνες, όπως τους ονομάζουν. Οταν αυτοί διεγείρονται, η εκροή των δεδομένων τους πηγαίνει σε κάποιους άλλους, «εσωτερικούς» νευρώνες, οι οποίοι στη συνέχεια διαβιβάζουν το σήμα στα κατάλληλα κέντρα του εγκεφάλου.
Ο γράφων συχνά σε σεμινάρια τέτοια, στο παρελθόν, έχει θέσει σοβαρά ερωτήματα σε ειδικούς επιστήμονες για την περιγραφή του ακουστικού συστήματος ενός παράτονου.Το θέμα δεν λύθηκε έτσι κι αλλιώς ωστόσο υπάρχουν πληροφορίες για την παλμική θεραπεία κι αυτό πρέπει να ορίζει κάποια ποσότητα, πρέπει να υπάρχει ένα ποσοτικό μέτρο γι’ αυτή την ομαλότητα.
Περισσότερες πληροφορίες δίνονται από τον δάσκαλο στη διαδικασία της πρώτης ακρόασης του υποψήφιου μαθητή-τριας.
Η ανθρώπινη φωνή είναι το σπουδαιότερο μουσικό όργανο.
Το να ακούς (επίσης) σωστά....είναι ευλογία.
Τραγουδώντας οι άνθρωποι όλων των λαών της γης έχουν φτιάξει, από τα πολύ παλιά χρόνια μέχρι σήμερα, μερικές από τις ωραιότερες μουσικές που έχουν γίνει ποτέ.
Υπάρχουν πάρα πολλά είδη τραγουδιού:
• με συνοδεία οργάνων,
• χωρίς συνοδεία οργάνων, όπως συμβαίνει με τη Βυζαντινή μουσική που ψάλλουν στην εκκλησία μας,
• με λόγια, στίχους δηλαδή,
• αλλά και χωρίς λόγια όπου η φωνή τραγουδάει μόνο μια μελωδία σαν ένα μουσικό όργανο,
• χορωδιακό τραγούδι όπου πολλές φωνές τραγουδούν μαζί,
• τραγούδια που τα λένε χορεύοντας ή παίζοντας θέατρο, όπως συμβαίνει στην όπερα, κ.α.
Υπάρχουν πάρα πολλά είδη φωνών.
Στην πραγματικότητα υπάρχουν τόσα είδη φωνών όσοι και οι άνθρωποι γιατί κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός από τον άλλο, είναι μοναδικός κι έχει τη δική του ξεχωριστή φωνή. Γι’ αυτό εξάλλου μπορούμε να αναγνωρίσουμε κάποιον από τη φωνή του ακόμα κι όταν δεν τον βλέπουμε!
Ορισμένες φωνές όμως μοιάζουν μεταξύ τους κι άλλες όχι. Στη μουσική αυτό έχει μεγάλη σημασία.
Έτσι λοιπόν ξεχωρίζουμε τις φωνές ανάλογα με τους ήχους που μπορούν να βγάλουν, ανάλογα δηλαδή με τη μουσική τους έκταση. (Πόσες νότες μπορεί να πει η κάθε μια φωνή).
ΟΙ ΥΠΕΡΤΑΤΕΣ ΑΞΙΕΣ ΤΗΣ ΑΚΟΗΣ & ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ
Η ακουστική έχει συναρπάσει την ανθρωπότητα από την αρχαιότητα. Η ιστορία της ακουστικής μπορεί να θεωρηθεί ότι αρχίζει τον 6ο αι. π.Χ. στην αρχαία Ελλάδα και πιο συγκεκριμένα, με τις μελέτες του Πυθαγόρα και των Πυθαγορείων. Αυτοί κατόρθωσαν να προσδιορίσουν τις σχέσεις που υπάρχουν μεταξύ του μήκους μιας παλλόμενης χορδής και του ύψους του παραγόμενου ήχου. Σε αυτούς επίσης οφείλεται μία από τις πρώτες μουσικές κλίμακες. Οι Πυθαγόρειοι διαχώρισαν τις δύο τυπικές όψεις των σπουδών της ακουστικής: τη μουσική όψη, που αφορά το φυσιολογικό και αισθητικό μέρος της ακουστικής, και τη φυσικομαθηματική όψη, που σχετίζεται με το πειραματικό μέρος. Άλλωστε, η ατελής ακόμα γνώση των κανόνων της ανάκλασης του ήχου φαίνεται από το σχήμα των αρχαιοελληνικών θεάτρων (4ος αι. π.Χ.) και των ελάχιστα διαφορετικών ρωμαϊκών θεάτρων που τα διαδέχτηκαν.
Η σύγχρονη αντίληψη της ακουστικής χαρακτηρίζεται από την τάση να διαχωρίζονται οι διάφορες επιστημονικές και τεχνικές πλευρές. Κατά γενική έννοια, πράγματι η ηλεκτροακουστική αναλογία έχει επιτρέψει την εφαρμογή της τεχνικής των ηλεκτρικών κυκλωμάτων στη διάδοση της ηχητικής ενέργειας και, επομένως, τη μελέτη της λειτουργίας, για παράδειγμα, μιας σειράς μετατροπών και διαδόσεων, μέσα από ένα ανάλογο ηλεκτρικό κύκλωμα. Εξάλλου, έχει διαπιστωθεί ότι η ηχητική ενέργεια και οι άλλες μορφές ενέργειας (ηλεκτρική, μηχανική, χημική), στις οποίες αυτή μετατρέπεται, είναι βασικά φορείς σημάτων, στους οποίους πρέπει να διατηρείται συνεχώς το μέγιστο ποσό πληροφοριών. Έτσι μπορεί να γίνει κατανοητή η επιστημονική ονομασία των ηχείων, που αποκαλούνται ηλεκτροακουστικοί μετατροπείς. Από αυτή την άποψη πρέπει να παρατηρήσουμε ότι οι αναλογικές μέθοδοι αφορούν ακόμα και τα αισθητήρια όργανα, όπως για παράδειγμα το εσωτερικό αφτί (ελικοειδές πρότυπο) και τα φωνητικά όργανα. Ειδικότερα, από τη μία πλευρά οι πιο πρόσφατες εξελίξεις της επιστήμης των τηλεπικοινωνιών και από την άλλη η σημαντική πρόοδος των ηλεκτροακουστικών μηχανημάτων (που οφείλονται στην ηλεκτρονική) συμβάλλουν στην απαλλαγή της επιστημονικής ακουστικής από ένα είδος υποταγής στην αρχή της ανάλυσης των συνθέτων ήχων σύμφωνα με το θεώρημα του Φουριέ, αντίθετα προς τη διατύπωση του ακουστικού νόμου του Ωμ, που έμεινε ακλόνητος από το 1843. Την αναλυτική αντίληψη γύρω από τον ήχο αντικαθιστά σήμερα εκείνη που στηρίζεται στην αναπαράσταση του ήχου με βάση την τιμή που αποκτούν περισσότερες μεταβλητές. Έτσι λοιπόν ο ίδιος ο όρος ήχος, που κάποτε οριζόταν αναλυτικά είτε ως φυσική διαταραχή έξω από το αφτί είτε, κατ’ αντιδιαστολή, ως φυσιολογικό αίσθημα, θεωρείται σήμερα το σύνολο των φυσικών φαινομένων (ευρεία έννοια) έξω και μέσα στο αφτί και στον ανθρώπινο εγκέφαλο, που συνδέονται με τη διαταραχή, μέχρι το σημείο όπου η ψυχοακουστική, ανατομική και ηλεκτροφυσιολογική έρευνα είναι ικανή μέχρι σήμερα να διαπιστώσει τη διάδοση του σήματος.
Τα παιδιά και οι ενήλικές με δυσλεξία, δυσπραξία, διάσπαση προσοχής, υπερκινητικότητα, προβλήματα λόγου και γλώσσας και άτομα στο φάσμα του αυτισμού, έχουν ανεπαρκή ακουστική επεξεργασία. Η σπουδή «Αγωγής του Λόγου» και γενικότερα της ορθοφωνίας βοηθούν στην βελτίωση των ικανοτήτων που απαιτούνται για την ακουστική προσοχή και μάθηση.
Η ΜΑΓΝΗΤΙΚΗ ΔΥΝΑΜΗ ΤΩΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΩΝ
Όταν έχουμε ένα συναίσθημα στην καρδιά δημιουργούμε ηλεκτρικά μαγνητικά κύματα στο εσωτερικό του σώματος μας τα οποία προεκτείνονται πέρα από τα σώματα μας, στον κόσμο γύρω μας. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι αυτά τα κύματα δεν προεκτείνονται ένα μέτρο ή περισσότερο, αλλά μπορούν να φτάσουν πολύ μακριά, μιλάμε για αποστάσεις χιλιάδων χιλιομέτρων, από το σημείο όπου βρίσκονται οι καρδιές μας. Επομένως κάθε σκέψη πομπού(-ων), δημιουργεί τις ανάλογες αντιδράσεις στους από-δέκτες, που μπορούν ώστε πολλοί άνθρωποι μαζί να επηρεάσουν τη χώρα τους…Αν το εξετάσουμε βαθύτερα βλέπουμε ότι πολλοί άνθρωποι που βρίσκονται μαζί και ανατρέφουν αναπτύσσουν ένα συγκεκριμένο συναίσθημα και το προεκτείνουν προς την ίδια κατεύθυνση, αυτό μπορεί να αλλάξει τον κόσμο! Αυτό που συμβαίνει λέγεται “Θαύμα”στην αρχή του, μετά εμπειρία, μετά γνώση μια πανίσχυρη εσωτερική τεχνολογία. Αυτό που δεν κατανοούμε πολλές φορές το περιφρονούμε και δεν δίνουμε σημασία σ’ αυτό ακριβώς το σημείο ώστε να κατανοήσουμε την επιστήμη που κρύβει….Γιατί ασφαλώς κάποια στιγμή ανακαλύπτεις μέσα από την εμπειρία ότι δεν πρόκειται για θαύμα,αλλά για γνώση μιας πανίσχυρης εσωτερικής τεχνολογίας.Με τη σωστή χρήση των συναισθημάτων και τις εκπληκτικές ικανότητες που όλοι κρύβουμε μέσα μας για δημιουργία και αυτοϊαση, από αυτά που έχουν την ικανότητα να αλλάξουν τον τρόπο, με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο γύρω μας…
Στην διαδικασία των μαθημάτων της Φωνητικής Τέχνης υπάρχουν μικρά και σημαντικά μυστικά για την διαχείριση γενικά του συναισθήματος όταν τραγουδάμε ή μιλάμε.Βέβαια αυτό εξελίσσεται στην πορεία των μαθημάτων σαν ένα δεύτερο στάδιο διδαχής!
Ελάτε να ανακαλύψουμε μαζί τη Φωνή σας και τη δυναμική των συναισθημάτων σας!
ΟΤΑΝ Η ΦΩΝΗ ΕΚΠΕΜΠΕΙ «S.O.S»
(Χρειάζεται μεγάλη προσοχή σε ποιον-α εμπιστεύεστε τη φωνή σας)
Ειδικοί επιστήμονες που ασχολούνται με το αντικείμενο της ανθρώπινης «Φωνής» στο αρχείο μου διατηρώ σπουδαίες μελέτες που μοιάζουν με «χρυσορυχείο» εάν κάποις ενσκύψει με αγάπη προς το την Τέχνη και τεχνική της παραγωγής Φωνής;. Αναδημοσιεύω μερικά s.o.s από πληροφορίες που κράτησα από ένα σπουδαίο ερευνητή και καθηγητή, της Μουσικής, της Μονωδίας και της Μελοδραµατικής Τέχνης Ονούφριο Αν. Σώχο:
Τα άσχηµα και καταστροφικά αποτελέσµατα που θα αναφέρω αφορούν τόσο τους καλλιτέχνες της ψαλτικής όσο και του τραγουδιού. Η αναγκαστική και απότοµη µεταπήδηση των φθόγγων από τη θωρακική φωνή που αποδίδουµε τις χαµηλές νότες προς την κεφαλική φωνή που αποδίδουµε τις υψηλές νότες, χωρίς να µεσολαβήσει η µέση φωνή δηµιουργεί µεγάλη κούραση στους πνεύµονες και υπέρµετρη δόνηση των φωνητικών χορδών, κυρίως στις βαρύτερες φωνές. Αυτή η υπέρταση των φωνητικών οργάνων επί µακρό χρόνο προκαλεί το σπάσιµο των ινών των µυών που κινούν τις φωνητικές χορδές, µε αποτέλεσµα να έχουµε πάρεση, παράλυση της µιας ή και των δύο χορδών. Η συνεχής καταναγκαστική πίεση των φωνητικών οργάνων προς τα κάτω για ν' αποδώσουµε χαµηλές και δυνατές νότες, που απερίσκεπτα οι οξύφωνοι και οι υψίφωνες προσπαθούν, πάλι το ίδιο καταστρεπτικό αποτέλεσµα επιφέρουν. Διότι σ' αυτή την περίπτωση είναι αναγκαίο η χρήση θωρακικής φωνής που εκ φύσεως δεν έχουν οι οξύφωνοι & οι υψίφωνες. Τέτοιες υπερκοπώσεις παρατηρούνται δυστυχώς συχνά στους κλασσικούς (και μη) τραγουδιστές, Εάν ο δάσκαλος από εγωισµό δεν συµβουλεύεται την επιστήµη, είναι πλέον αργά, όταν κατ' ανάγκη πάει ο µαθητής µόνος του στο Γιατρό, γιατί αισθάνεται πόνο στο λαιµό, µια ξηρότητα, ένα τσούξιµο ή ένα κάψιµο και ότι δεν µπορεί πλέον να φθάσει στις υψηλές νότες που είχε παλαιότερα. Αποκτά βραχνάδα και φλέγµατα ιδίως το πρωί. Ακόµη συµβουλεύω το συνάδελφο Δάσκαλο, όταν του παρουσιαστεί καλλιτέχνης της ψαλτικής ή του τραγουδιού ή σπουδαστής µε φωνητικά προβλήµατα, µικρά ή µεγάλα, πριν αρχίσει τα µαθήµατα, να τον οδηγήσει στο Γιατρό για µια γενική εξέταση του όλου φωνητικού συστήµατος,
Η φωνή που προορίζεται για κλασσικό τραγούδι και για τη τέχνη της ψαλτικής πρέπει απαραιτήτως µέχρι το τέλος των σπουδών να πλησιάσει τις 2 1/2 έως 3 κλίµακες στις φωνητικές ασκήσεις, για να ψάλλει και να τραγουδά στις δύο κλίµακες όπου είναι γραµµένα τα µουσικά κείµενα. Δηλαδή να έχει περιθώρια εκτάσεως και προς τα κάτω και προς τα άνω. Με την έκταση αυτή των 2 1/2 έως 3 κλιµάκων περίπου που θα αποκτήσει σιγά-σιγά µέσα σε 3 χρόνια, κάνοντας συνεχή µαθήµατα µέρα παρά µέρα και όχι διακόπτοντάς τα για µήνα ή µήνες, θα αποκτήσει τη µεγάλη άνεση των κορυφών αλλά και των βάσεων, χωρίς εξαναγκασµό και άγχος που µεταφέρεται, χωρίς να το καταλαβαίνει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, στο ακροατήριο. Δεν είναι λίγοι οι ιεροψάλτες που στο ξεκίνηµά τους είχαν ωραιότατες φωνές και κελαηδούσαν, αλλά πάνω στα χρόνια της ωρίµανσης των 35, 40, 45 και των 50 ετών, τους εγκατέλειψε το «όργανο», δηλαδή ο λάρυγγας. Η παντελής έλλειψη φωνητικών ασκήσεων, η κακοχρησία της φωνητικής συσκευής στην τρυφερή αυτή ηλικία και η συνέχιση της κακοχρησίας τους οδήγησε µέχρι της αχρηστεύσεως των φωνητικών οργάνων.
Μεγάλη προσοχή όµως χρειάζεται και ως προς τον τρόπο και το χρόνο που θα γίνουν οι ασκήσεις αυτές. Να µη ξεχνάτε ότι το φωνητικό και αναπνευστικό σύστηµα λειτουργεί χάρη στους µυς, τις ίνες και τους ιστούς, οι οποίοι θέλουν χρόνο για να αποκτήσουν την ελαστικότητα που χρειάζονται, ώστε να έχουµε το ποθούµενο αποτέλεσµα. Για να είµαι πιο σαφής: Ανά τρίµηνο ή τετράµηνο θα ασκείται συνεχώς ο µαθητής όλο αυτό το διάστηµα µε τακτικά µαθήµατα 3 φορές την εβδοµάδα και θα ανεβαίνει ή θα κατεβαίνει ένα µόνο ηµιτόνιο (δηλαδή µισό τόνο), έως ότου επεκταθεί η φωνή στον ένα τόνο στους 6 µήνες ή στον ενάµιση τόνο στους 9 µήνες ή το πολύ στους 2 τόνους µέσα σ' ένα χρόνο. Γιατί πέραν των 2 φθόγγων ο µαθητής αυτός ανήκει πλέον σε άλλη κατηγορία φωνής .
(Όπως έχω αναφέρει δεν είµαι Φωνίατρος και δεν µου επιτρέπεται να υπεισέλθω σ’ ένα τοµέα καθαρά ιατρικό. Σκοπός µου είναι η σωστή διδασκαλία και η εκγύµναση ενός σπουδαστή ή καλλιτέχνη του τραγουδιού, της ψαλτικής και της «Αγωγής του Λόγου», ώστε να µη φθάσει στο γιατρό. Βέβαια επισηµαίνω τα αποτελέσµατα της κακοχρησίας των φωνητικών και αναπνευστικών οργάνων και τις συνέπειες που ακολουθούν, αλλά για την οργανική πάθηση αρµόδιος πλέον είναι ο γιατρός).
ΗΧΩ
Η ηχώ, (της ηχούς & ηχώς), κοινώς "αντίλαλος", αποτελεί ακουστικό φαινόμενο που οφείλεται στην ανάκλαση ηχητικών κυμάτων.
Όταν προ ενός πετάσματος, ή στερεού εμποδίου, παραχθούν ήχοι κάποιας έντασης και άνω, τότε τα διαδιδόμενα ηχητικά κύματα αυτών προσπίπτοντας στο εμπόδιο ανακλώνται γινόμενα έτσι αισθητά στο ανθρώπινο αυτί.
Σημειώνεται ότι το αισθητήριο όργανο ακοής του ανθρώπου μπορεί να διακρίνει σε χρόνο ενός δευτερολέπτου 10 διαδοχικούς επάλληλους ήχους. Έχοντας υπόψη ότι η ταχύτητα του ήχου στο 1/10 του δευτερολέπτου είναι 34 μέτρα, συνάγεται ότι, όταν το εμπόδιο βρίσκεται σε απόσταση τουλάχιστον 17 μ. τότε το αυτί αντιλαμβάνεται τόσο τον απευθείας ήχο όσο και τον εξ ανακλάσεως ο οποίος και λέγεται ηχώ. Όταν αυτή η απόσταση (των 17 μ.) είναι διπλάσια (34 μ), ή τριπλάσια (51 μ) τότε συλλαμβάνεται δισύλλαβος ή τρισύλλαβος ηχώ αντίστοιχα.
Αντίθετα όταν η απόσταση είναι μικρότερη των 17 μ. τότε ο απευθείας ήχος συγχέεται με τον εξ ανακλάσεως με συνέπεια να λαμβάνεται αυτός ενισχυμένος οπότε και γίνεται λόγος για αντήχηση.
Τέλος η ηχώ χαρακτηρίζεται πολλαπλή όταν ο ήχος επαναλαμβάνεται πολλές φορές φθίνουσας έντασης, γεγονός που οφείλεται σε πολλαπλές ανακλάσεις από εμπόδια που βρίσκονται σε διάφορες αποστάσεις, από τον ακροατή του φαινομένου.
Το 2005 δημιουργήσαμε το «Φωνητικό Σύνολο Ηχώ» με όραμά να συνεχίσουμε να είμαστε ένας χώρος αφιερωμένος στη σπουδή και τη χαρά του τραγουδιού βάζοντας ένα λιθαράκι στην δημιουργία νέων σπουδαίων φωνών. Ανοίγουμε τις πόρτες μας σε όποιον θέλει να ανακαλύψει, σπουδάσει, βελτιώσει ή διατηρήσει τον εαυτό του με ενδιάμεσο τη φωνή του.
(Μου είναι αδύνατο να θυμηθώ πόσοι -ες στα είκοσι χρόνια διαρκούς διδασκαλίας μου, μαθήτευσαν κοντά μου....).
Το φωνητικό σύνολο αποτελείται από τους εκάστοτε σπουδαστές των Φωνητικών μαθημάτων του γράφοντος συνθέτη. Στο παρελθόν έχουμε παρουσιάσει σε δημόσιους κι ιδιωτικούς χώρους μουσικές παραστάσεις με συνθέσεις κι άλλων συνθετών ποικίλης θεματολογίας.
Η μουσικότητα της Ελληνικής γλώσσας
«Όταν κάποτε φύγω από τούτο το φως θα ελιχθώ προς τα πάνω, όπως ένα ποταμάκι που μουρμουρίζει. Κι αν τυχόν κάπου ανάμεσα στους γαλάζιους διαδρόμους συναντήσω αγγέλους, θα τους μιλήσω Ελληνικά, επειδή δεν ξέρουνε γλώσσες. Μιλάνε μεταξύ τους με μουσική».
Νικηφόρος Βρεττάκος
Η ελληνική φωνή κατά την αρχαιότητα ονομαζόταν «αυδή». Η λέξη αυτή δεν είναι τυχαία, αφού προέρχεται από το ρήμα «άδω», που σημαίνει τραγουδώ. Ο διεθνούς φήμης έλληνας μουσικός Ιάνης Ξενάκης είχε τονίσει πολλές φορές ότι η μουσικότητα της Ελληνικής είναι εφάμιλλη της συμπαντικής.
Αλλά και ο Γίββων έκανε λόγο για μουσικότατη και γονιμότατη γλώσσα, που δίνει κορμί στις φιλοσοφικές αφαιρέσεις και ψυχή στα αντικείμενα των αισθήσεων.
Ας μην ξεχνάμε ότι οι αρχαίοι Έλληνες δε χρησιμοποιούσαν ξεχωριστά σύμβολα για νότες, χρησιμοποιούσαν τα ίδια τα γράμματα του αλφαβήτου.
«Οι τόνοι της ελληνικής γλώσσας είναι μουσικά σημεία που μαζί με τους κανόνες προφυλάσσουν από την παραφωνία μια γλώσσα κατ’ εξοχήν μουσική, όπως κάνει η αντίστιξη που διδάσκεται στα ωδεία ή οι διέσεις και υφέσεις που διορθώνουν τις κακόηχες συγχορδίες» σημειώνει η φιλόλογος και συγγραφέας Α. Τζιροπούλου – Ευσταθίου.
Είναι γνωστό, εξάλλου, πως όταν οι ρωμαίοι πολίτες πρωτάκουσαν στη Ρώμη έλληνες ρήτορες, προσέρχονταν για να θαυμάσουν, ακόμη και όσοι δε γνώριζαν Ελληνικά, τους ανθρώπους που «ελάλουν ως αηδόνες».
Ο Οράτιος έγραψε: «Η ελληνική φυλή γεννήθηκε ευνοημένη, με μια γλώσσα εύηχη, γεμάτη μουσικότητα».
Υ.Γ:Εξάλλου, έχουμε τη λέξη «ελευθερία», για την οποία το«Ετυμολογικόν Μέγα» διατείνεται «παρά το ελεύθειν όπου ερά», δηλαδή το να πηγαίνει κανείς όπου αγαπά. Άρα, βάσει της ίδιας της λέξης, ελεύθερος είσαι όταν έχεις τη δυνατότητα να πας όπου αγαπάς.
---------------------------------------------------------